فواصل به دو گونه تقسیم میشوند.
۱- فواصل دیاتونبک
۲- فواصل کروماتیک
۱- فواصل دیاتونبک
۲- فواصل کروماتیک
زمانی که از علائم تغییر دهنده در کنار نت ها استفاده کنید همانطور در توضیحات قبلی اشاره شده بود.
نت ها از لحاظ فرکانسی به سمت نت قبلی یا بعدی خود بر حسب انتخاب نوع علامت تغییر میدهد .
و نکته ی جالب و مورد توجه اینجاست که به فرض مثال
زمانی که نت D بدون علامت را به نت D# تبدیل کنیم ( یعنی نیم پرده آن را به سمت E متمایل کنیم ) برابر است با زمانی که نت بدون علامت E را به نت علامت دار ( E بمل ) دهیم ( یه معنی تغییر آن اندازه نیم پرده به سمت نت قبلی )
یعنی D# = بمل E
البته قابل ذکر است که این دو موزد از نظر علمی کاملا بر یکدیگر منطبق نبوده و اندکی تفاوت دارند اما با گوش غیر مصلح امکان تشخیص آن را نداشته و در حالت نوازندگی عملی در ( پرده بندی های سازی ) قابل چشم پوشی است به همین سبب این دو تغییر پرده را مساوی هم در نظر گرفته و برای تمام خالت ها نیز آن را مورد استفاده قرار میدهیم .
حال اگر در یک گام از روند ملودی به گونه ای استفاده شود که از هر نت فقط یک نوع داشته باشیم ( چه بدون علامت تغییر دهنده ، چه یا علامت تغییر دخنده )
از حالت دیاتونیک استفاده کرده ایم .
( در ادامه مبحث گام های کروماتیک ) چنانچه در روند ملودی واقع در یک گام مشخص یک نت م نام را با دو علامت داشته باشیم از حالت کروماتیک استفاده کرده ایم
یعنی در یک روند ملودی واقع در گامی مشخص هم از نت E استفاده شود هم لز نت ( E بمل ) .
نکته مهم:اگر از نت D# بجای ( E بمل ) استفاده دیگر حالت کروماتیک ندارد.