درجات مهم گام ها :
درجات مهم به این معنی است که از نظر صدایی بیشتزین کشش را نسبت به نت اصلی گام دارا هستند
درجه ی اول ( فاصله ی یکم ، که همان نت اصلی گام است )
درجه ی چهارم گام
درجه ی پنجم گام
درجه ی هشتم ( که همان نت اصلی گام در اکتاو بالاتر است)
درجات فرعی گام ها:
به درجاتی گفته میشود که کشش کمتری نسبت نت اصلی گام داشته و تنالیته را در صورت تکرار زیاد تضعیف میکنند.
به غیر از درجات اصلی هرگام دیگر درجات فرعی محسوب میشوند.
یعنی درجات ( دوم ، سوم ، ششم ) فرعی محسوب میشوند.
نام درجات گام ها:
درجه ی یک : بن مایه یا تُنیک
درجه ی دوم : رو بُن مایه یا روتُنیک
درجه ی سوم : میانی یا میانه
درجه ی چهار: زیرنمایان یا ساب دُمینانت
درجه ی پنجم : نمایان یا دُمینانت ( درجه یپنجم بسیار مهم است و از اهمیت زیادیدر روند ساخت ملودی (( قطعه موسیقی )) برخوردار است)
رجه ی ششم : رو نمایان
درجه ی هفتم خود به دو دسته تقسیم میشود :
- اگر با درجه ی هشتم یک پرده فاصله داشته باشد ( زیر تنیک )
- اگر با درجه ی هشتم نیم پرده فاصله داشته باشد ( محسوس )
نامیده میشود.
نت محسوس در روند ملودی بسیار مهم است .
درجه ی هشتم همان نت تنیک مانند درجه ی یکم است ، فقط در اکتاوی بالاتر به آن میرسیم.
تعریف کادانس :
به نحوه ی تمام شدن قطعه کادانس گفته میشود ( فرود )
که انواع مختلف داشته که به در روند آموزش به آن خواهیم پرداخت.
معمولی ترین و البته مهمترین نوع کادانس در موسیقی کلاسیک وصل درجه ی ۵ به ۱ میباشد (( ۵ به ۸)) که قوی ترین وصل برای فرود به حساب میآید.
نکته :
نام درجات گام ها را با حروف یونانی نمایش میدهند.
نکته :
موسیقی تنال به این معنی است که نام گام نشان دهنده ی گرایش ملودی به سمت آن نت با در نظر گرفتن توالی فاصله های مخصوص به خود آن گام بخصوص می باشد.